چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی و نکات اساسی که باید رعایت کنیم

نویسنده مطلب:

نویسنده مطلب:

هونامیک

اظهارنامه چیست و چه کسانی موظف به پرداخت آن هستند؟ اگر به هردلیلی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ شما اینجاست!

هرکسی که صاحب کسب و کار است یا به طریقی در کسب و کارهای مختلف دستی بر آتش دارد، ممکن است با اصطلاح”اظهارنامه” برخورد کرده باشد. در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی ابهام های احتمالی در خصوص ارسال اظهارنامه مالیاتی را برای شما عزیزان روشن کنیم. در ابتدای امر با معنای لغوی کلمه شروع می کنیم. لازم به ذکر هستش که دو کلمه اضحارنامه یا ازهار نامه، املای غلط واژه اظهارنامه هستند.

شما می توانید پس از مطالعه مقاله های سایت، پرسش های خود را در قسمت دیدگاه یا در صفحات اجتماعی ما نظیر تلگرام، اینستاگرام یا واتس آپ یا سایر اپلیکیشن های ایرانی مطرح نمایید. هدف گروه حسابداری و مالیاتی هونامیک، خدمت به کسب و کارهای ایرانیان عزیز در سراسر کشورمان ایران است.

اظهارنامه چیست؟

اظهارنامه نوشته‌ای است که بر اساس مقررات قانونی تنظیم می‌شود و وسیله‌ قانونی برای مطالبه حق است. برای جزئیات بیشتر می توانید سری به ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی نیز بزنید.

فرقی نداره شما شخص حقیقی باشید یا شخص حقوقی. به هرحال شما موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید فقط شرایط و نحوه ارسال اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، کمی متفاوت است. امروزه شما می توانید به صورت الکتریکی اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنید. چگونه؟

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی در سال 1402

در تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی، به همراه داشتن اطلاعات “شناسه ملی” و “سال مالیاتی” لازم است.

سال مالیاتی، یک سال شمسی است که از ابتدای فروردین آغاز شده و تا ۲۹ اسفند ادامه می یابد. اگر شخص حقوقی هستید ولی سال مالی کسب و کار شما بنابر اساس نامه منطبق با سال مالیاتی نیست، می توان از درآمد سال مالی به جای سال مالیاتی استفاده نمود. در این حالت مبنای محاسبه، ممیزان اداره دارایی خواهند بود.

مهلت ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، حداکثر تا ۳۱ تیر ماه هر سال است. استثنایی برای شرکت یا موسسه ای که سال مالیاتی آن با سال مالیاتی رسمی تطبیق ندارد وجود دارد. همانگونه که در پاراگراف قبلی اشاره شد، ملاک تعیین میزان مالیات، سال مالی آن شرکت خواهد بود.

معایب عدم ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی

رویکرد اداره مالیات در برابر شخص حقیقی یا حقوقی که به هر دلیل از ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی خودداری نماید، به صورت زیر می باشد:

  • عدم برخورداری از معافیت مالیاتی
  • عدم برخورداری از بخشودگی
  • فرد حقیقی یا حقوقی مشمول “علی الراس” میشود. به این معنا که فرد با جریمه 30 درصدی بر مالیات رو به رو می شود. سازمان امور مالیاتی از از حوزه مالیاتی درآمد های شخص حقوقی یا حقیقی استعلام می گیرد. این در آمدها که اکنون علی الراس مالیاتی تشخیص داده می شوند و به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می شود. مقدار فروش شخص حقیقی یا حقوقی با ضریبی که در جدول ضرایب مالیاتی در نظر گرفته شده است نسبت به خرید حساب می شود. این مورد قابل بخشودگی نیست.
  • جریمه های دیر کرد
  • عوارض ارزش افزوده

درنهایت یک رقم نجومی برای فرد به عنوان مالیات درنظر گرفته می شود.این درحالی است که فرد با تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود می توانست از این رویداد پیشگیری نماید.

فواید ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی

  • اگر شخص حقیقی یا حقوقی به مدت ۳ سال متوالی، اظهارنامه مالیاتی شرکتی اش مورد قبول ممیزان اداره مالیاتی قرار بگیرد و همچنین اعتراضی به برگه  تشخیص مالیاتی نداشته باشد و مالیات را در زمان مقرر پرداخته باشد، مشمول ۵ درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات های پرداخت شده بوده و از مالیات مشمول سال های بعد آن ها کسر می شود. این به این معنا است که اگر شما اظهارنامه مالیاتی سال 1401 را پرداخت کرده باشید، برای اظهارنامه مالیاتی سال 1402 شامل پنج درصد جایزه خوش حسابی خواهید شد.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که اظهارنامه صحیح را در زمان مقرر تسلیم کنند، شامل هرگونه بخشودگی یا معافیت مالیاتی که در قانون تصویب شود، می شوند.
توصیه ما این است که با ارسال اظهارنامه خود اظهاری را در پیش بگیرید

توصیه ما این است که با ارسال اظهارنامه، شیوه خود اظهاری را در پیش بگیرید. بنابر شرایطی که در آن قرار گرفته اید، موظف به ارسال اظهارنامه هستید. فرقی نمی کند اظهارنامه قضایی، اظهارنامه حقوقی یا اظهارنامه عملکرد.

ارسال اظهارنامه مالیاتی
اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان

چه کسانی ملزم به ارسال اظهارنامه هستند؟

ما از معایب عدم ارسال اظهارنامه سخن گفتیم. حال نوبت آن است که مشخص کنیم به طور کلی چه کسانی باید به تسلیم اظهارنامه اقدام نمایند:

  • اشخاص حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت هستند و مشمول مالیات هستند.
  • اشخاص حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و مشمول مالیات هستند. (برای مثال صنف محترم ناشران)
  • اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد آن ها همچنان از داخل ایران تامین می شود.
  • کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی غیر ایرانی که در ایران، درآمد دارند و مشمول مالیات هستند.

چه کسانی ملزم به ارسال اظهارنامه نیستند؟

  • شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه آن در استان های کشور عزیزمان ایران
  • کلیه سازمان ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند.
  • کلیه موسسات و وزارت خانه ها
  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان.

تاریخ تحویل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، حداکثر ۴ ماه پس از اتمام سال مالیاتی است. البته اگر سال مالیاتی آن ها طبق اساس نامه با سال مالیاتی رسمی تفاوت داشته باشد، ملاک، سال مالیاتی اساسنامه است.

تا این جای مقاله متوجه شدیم که عدم تسلیم اظهارنامه چه معایبی دارد و همچنین افرادی که ملزم به ارسال آن هستند را مشخص کردیم. نوبت آن است که به مدارک لازم برای ارسال اظهارنامه اشاره نماییم.

چه مدارکی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است؟

  • هر گونه مجوزی که نشان می دهد شخصیت حقیقی یا حقوقی اجازه فعالیت را کسب کرده است. لازم به ذکر است برای باشگاه ورزشی تنها یک مجوز لازم نیست. برای اطلاعات بیشتر به مقاله باشگاه ورزشی ما مراجعه نمایید.
  • مدارک شرکت از جمله اساسنامه، دفتر روزنامه، شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع و حوزه فعالیت شرکت
  • اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
  • صورت سود و زیان کلیه اشخاصی که طبق قانون، (همانطور که پیش از این اشاره شد) مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
  • مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
  • گواهی های گردش حساب با مُهر شعبه شرکت یا موسسه.
  • صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته است.
  • کلیه قراردادهای شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی و امثال آن.
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی (مانده حساب در سال های گذشته)
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
  • سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  • کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
  • گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
  • هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود. مثل پرداختی های بیمه.

زمان ارسال و تکمیل اظهارنامه مالیاتی 1402

برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402، بنابر تبصره صد قانون مالیات های مستقیم، حداکثر تا (1403/3/31) سی و یکم خردادماه 1403 فرصتی باقیست. عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی جرائمی از جمله مالیات متمم و سی درصد جریمه کتمان را به همراه دارد. بنابراین بهتر است با ارسال اظهارنامه مالیاتی خود، از جرائم مالیاتی عدم ارسال آن، جلوگیری نمائید.

البته گاهی اوقات بخشنامه ای تحت عنوان بخشنامه تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 منتشر می شود ولی باز هم عاقلانه تر است زمان را غنیمت شمرده و جهت ارسال اظهارنامه اقدام نمایید.

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 از کجا شروع کنم؟؟؟

  1. قبل از هر چیز لازم است نسبت تهیه و گرد آوری اطلاعات مربوط به معامله های خرید، فروش و درآمد، اقدام نمائید. این مورد شامل تمامی تراکنش های بانکی از جمله کارت به کارت، پایا، ساتنا و.. می شود.
  2. دقت کنید ارقام و اعداد معامله ها به درستی وارد شده باشند.
  3. شما نیاز دارید گردش حساب بانکی و دستگاه پوز خود از فروردین ماه 1402 تا اسفند ماه 1402 تهیه نمائید. چنانچه سوالاتی پیرامون دستگاه های خود پرداز دارید به مقاله “مالیات کارتخوان” مراجعه کنید.
  4. اگر کسب و کار شما شامل تبصره صد می شود، حتما از مزایا، تسهیلات و فرصت توافق بنابر تبصره صد استفاده کنید. چنانچه اطلاع ندارید شامل تبصره 100 هستید یا خیر، مقاله جامع ما در زمینه “تبصره صد” را مطالعه نمائید.
  5. گاهی از اوقا پیش می آید که بخشی از گردش حساب بانکی یا دستگاه پوز ما مربوط به فعالیت تجاری کسب و کارمان نیست. در این شرایط بهتر است برای شفاف سازی به بانک مراجعه کنید و درخواست گردش حساب بانکی یا دستگاه خودپرداز مربوط به حساب بدهید. قدم بعدی آن است که رکوردهایی که غیرتجاری هستند را مشخص کنید و با ارائه سند، عدم ارتباط آن تراکنش های مالی را با کسب و کارتان نشان دهید. (در پایان شرح می دهیم روش‌های شناسایی حساب‌های تجاری به چه صورت می باشد)
  6. تسلیم اظهارنامه بسیار امر مهم و حیاتی برای کسب و کار شماست. بهتر است این مورد مهم را به دستان حرفه ای ها بسپارید.
  7. اگر به هردلیلی ارقام وارد شده در اظهارنامه به درستی وارد نشده باشند، حداکثر تا تاریخ (1403/03/31) سی و یکم خردادماه 1403، نسبت به ارسال اظهارنامه تصحیح شده اقدام نمائید. لازم به ذکر است اظهارنامه تصحیح شده نیز در صورت بروز اشتباه تا تاریخ (1402/04/31) قادر به اصلاح است.

اظهارنامه های شش گانه مالیات بر درآمد به شرح زیر است:

  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده صد و ده قانون مالیات های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰
  • اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم.

چه زمانی اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی بررسی  می شود؟

اظهارنامه های الکتریکی مالیاتی تا دوازده ماه بعد از ارسال به اداره دارایی، شامل رسیدگی هستند. اداره دارایی بنابر ماده 146 قانون مالیات های مستقیم موظف است در این بازه زمانی نسبت به بررسی اظهارنامه ارسال شده، اقدام نماید و برگه تشخیص صادر کند. پس از ابلاغ برگه تشخیص به شخص حقیقی یا حقوقی، شخص سه ماه فرصت دارد تا درصورت تمایل اعتراض خود را نسبت به برگه تشخیص ارائه دهند. این اعتراض در کمسیون مربوطه بررسی خواهد شد.

آیا امکان ویرایش اظهارنامه ارسال شده وجود دارد؟

بله. شما تا سی روز پس از ارسال اظهارنامه قادر به ویرایش آن هستید.

نکات اساسی هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی

در انتها مایل هستم چند نکته اساسی هنگام ارسال اظهارنامه را بیان کنم که امید است با رعایت آن، اظهارنامه صحیح و جامعی را ارسال نمائید.

  1. نکته اول که مهم تر از همه است استفاده از کارشناسان حرفه ای است. از مشاورانی کمک بگیرید که منطبق با اصول حسابداری، اظهارنامه صحیح و قانونی مطابق با اصول قانونی تنظیم می نمایند. شاغلین محترمی که در کافی نت ها به فعالیت پرداخته اند، با کمال احترام از قوانین به روز مالیاتی و میزان گردش حساب شما اطلاعی ندارند. بنابراین بنظر عاقلانه است که وظیفه مهمی مانند ارسال اظهارنامه را به اشخاص حرفه ای واگذار نمایید. گزارش های بسیاری دریافت می کنیم که افراد حقیقی و حقوقی به علت واگذاری این مراحل به کافی نت ها در سالهای آینده دچار جریمه های مالیاتی سنگین شده اند.
  2. اطلاعات کاربری و رمز ورود به سامانه اطلاعات مهمی هستند. در جای درستی این اطلاعات را یادداشت و نگهداری نمایید.
  3. مهلت ارسال اظهارنامه انحلال، تا 60 روز پس از تعطیلی فعالیت باید اعلام شود. ( اظهارنامه انحلال برای کسب و کارایی است که به هر دلیل تصمیم به انحلال گرفته اند. در این صورت آن شخص حقیقی و حقوقی موظف است ابتدا صورتجلسه انحلال خود در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برساند. مرحله بعدی ایناست که انحلال کسب و کار خود را در قالب اظهارنامه انحلال به اطلاع اداره مالیات نیز برسانند و با این کار پرونده مالیاتی شرکت خود را بسته و انحلال شرکت را به طور رسمی ثبت کنند)
  4. زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی، سیستم یک کد به شما تحویل می دهد. به کمک این کد شما قادر به پیگیری اظهارنامه خود خواهید بود. پس بهتر است نسبت به ذخیره آن کد در مرحله پایانی اقدام نمائید.
  5. مشاهده خطای 504 در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی به این معناست که شما شرایط ارسال اظهارنامه را دارا نیستید.
  6. توجه داشته باشید که بخش هایی هستند که در فرم اینترنتی با ستاره های قرمز رنگ مشخص شده اند. پاسخ به این قسمت ها الزامیست و چنانچه مقادیر مناسب را در داخل این فیلدها قرار ندهید، به شما اجازه رفتن به قسمت های بعدی داده نمی شود.
  7. توجه داشته باشید اطلاعات مربوط به حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی باید بر اساس اطلاعات مستند وارد شود.
  8. اگر اطلاعات حساب بانکی به درستی وارد نشود، ارتباط سامانه دارایی با سامانه بانکی شخص حقیقی یا حقوقی دچار اختلال می شود.
  9. ورود اطلاعات هویتی مربوط به مدیرعامل کسب و کار، الزامی است.
  10. مجدد یادآوری می کنم اظهارنامه بسیار حائز اهمیت است. تکمیل اظهارنامه مالیاتی و دفاتر مربوط به آن باید به درستی و در کمال دقت انجام شود زیرا هر گونه نقص عمدی یا سهوی در این اسناد می تواند به قیمت جریمه های سنگین برای شخص حقیقی یا حقوقی تمام گردد .

روش‌های شناسایی حساب‌های تجاری

حساب های تجاری به چند روش شناسایی می شود:

  • تجاری محسوب شدن حساب‌های متعلق به کسب و کار، شرکت‌ها یا همان اشخاص حقوقی
  • حسابی هایی که بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به آن در ماه انجام شود و در عین حال مجموع رقم ریالی واریزی به حساب ۳۵ میلیون تومان باشد.
  • تجاری محسوب شدن حساب‌های معرفی شده در سامانه مالیاتی توسط مودی ضمن اینکه همه ی حساب های متصل به ابزار پرداخت ها (کارتخوان و درگاه های پرداخت) تجاری بوده و مورد بررسی مالیاتی خواهد بود.

گروه حسابداری و مالیاتی هونامیک قادر است ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، اظهارنامه عملکرد و اظهارنامه املاک را برای شما ارسال نماید. اما برای ارسال اظهارنامه قضایی و ارسال اظهارنامه حقوقی باید به مراجع مربوطه مراجعه نمائید.

از همراهی گرم شما سپاسگزاریم. شما میتوانید با مراجعه به قسمت “تازه ها” سایت حسابداری هونامیک، از تازه ترین اخبار دنیای حسابداری و مالیاتی، مطلع شوید.

مشاوره رایگان، یک گزینه مناسب و به صرفه برای تمام مشاغل حرفه ایست!!!! یک کلیک تا تماس فاصله دارید.

به روز بمانید

تازه های حسابداری و مالیاتی

You cannot copy content of this page